Ajaminen ja liikkuvuus

Silmälasilinssit rennompaan autoiluun

Kuinka ZEISS-linssit voivat tehdä autolla ajamisesta vähemmän stressaavaa ja turvallisempaa?

11 huhtikuuta 2022
  • Silmälasilinssit rennompaan autoiluun

Autolla ajaminen – monet ehdottomasti rakastavat sitä, mutta useimmille se on välttämättömyys, joka antaa meille paljon itsenäisyyttä. Tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että monet kokevat itsensä epävarmoiksi, jännittyneiksi ja stressaantuneiksi ajaessaan autolla – erityisesti näkyvyyden ollessa huono: sateessa, sumuisissa tai utuisissa olosuhteissa sekä auringonnousun ja -laskun aikaan. Autolla ajaessa hyvä näkyvyys on ehdoton välttämättömyys turvallisuuden ja onnettomuuksien ehkäisyn kannalta. Jos näkyvyys on huono, väsymme nopeammin ja reagoimme hitaammin. Mutta mitä kuljettajat todella tarvitsevat, jotta he näkisivät hyvin? Mitä vaatimuksia ajolasien on täytettävä nykyisin? ZEISS on tutkinut tätä aihetta hyvin yksityiskohtaisesti.

Kuinka tärkeä hyvä näkö on autolla ajettaessa? Milloin näkemisen ongelmia voi ilmetä?

1. Näkemisen ongelmia voidaan kokea huonossa säässä, yöllä tai auringonlaskun tai -nousun aikaan.

Tätä on joskus kuvattu "hämäräsokeudeksi", tilaksi, joka saa monet ihmiset yksinkertaisesti välttämään ajamista huonossa valossa tai yöllä. Syynä tähän on se, että ajaminen pimeässä, hämärässä tai huonoissa valaistusolosuhteissa, esimerkiksi sateessa, sumussa tai lumessa, asettaa silmillemme aivan erilaisia vaatimuksia. Pupillimme laajentuvat, minkä tuloksena tarkennus ei toimi yhtä hyvin kuin pupillien ollessa supistuneina päivänvalossa. Yksi tavallinen seuraus on se, että kuljettajien on vaikeampi arvioida etäisyyksiä, mikä saa heidät tuntemaan olonsa epävarmoiksi ja stressaantuneiksi.

Tämä tarkoittaa, että tarvitsemme ajamiseen linssit, jotka auttavat meitä arvioimaan paremmin etäisyyksiä huonossa valossa.

2. Häikäisyn aiheuttaman näköongelmat

Monet kokevat liikenteessä lähestyvien ajoneuvojen ajovalojen, katuvalojen tai heijastusten aiheuttaman häikäisyn hyvin häiritseväksi. Tämä koskee erityisesti tilanteita, joissa ajetaan hämärässä tai yöllä pupillien ollessa laajentuneita. Sekä markkinatutkimukset että tieteelliset todisteet osoittavat, että liikenteessä aistittu häikäisy liittyy moderniin autojen valaistusteknologiaan ja erityisesti LED- ja xenon HID -valolähteisiin. Tästä syystä kunnollinen häikäisysuoja on entistäkin tärkeämpi, jotta ajaminen voi olla miellyttävämpää ja turvallisempaa. ZEISS on tutkinut, kuinka kuljettajat reagoivat erityyppiseen häikäisyyn, ja kuinka linssien pinnoitteet voivat auttaa heidän ongelmiinsa.

3. Nopeista, toistuvista silmänliikkeistä johtuvat näkemisen ongelmat

3. Nopeista, toistuvista silmänliikkeistä johtuvat näkemisen ongelmat

FKFS:nZEISSin puolesta suorittamat mittaukset osoittivat, että katsomme kauas keskimäärin 97 % kokonaisajoajastamme. Tämä on todella suuri osuus! Silmillämme on kuitenkin myös muita tehtäviä: niiden on siirryttävä nopeasti ja jatkuvasti kaukaisuudesta alas kojelautaan tai tausta- ja sivupeileihin. Tämä ei yleensä ole ongelma nuorille kuljettajille, mutta 35–40 vuoden iästä alkaen silmämme eivät enää kykene mukautumaan, tai "akkommodoitumaan" kuten asiantuntijat sanovat, eri etäisyyksiin yhtä nopeasti kuin nuorempina. Tarvitsemme erikoislinssit, esim. moniteholinssit, voittaaksemme tämän esteen. Autolla ajamista varten moniteholinssien välinäön ja kaukonäön alueiden on oltava erityisen suuret, jotta pystymme tarkentamaan katseemme uudelleen nopeasti mahdollisimman pienen pään liikkeen avulla silmiemme siirtyessä edessämme olevan tien ja kojelaudan välillä. ZEISS on analysoinut tarkasti silmiemme käyttäytymistä autolla ajamisen aikana.1

Yhdet silmälasit joka tarkoitukseen!

73 % silmälasien käyttäjistä haluaisi silmälasit, jotka tarjoavat optimaalisen pimeänäön mutta joita voi käyttää koko päivän!2

Kolme toivomusta – yhdet silmälasit: ZEISS DriveSafe -linssit

ZEISS on sisällyttänyt kaikki yllä mainitut seikat uusiin ZEISS DriveSafe -linsseihin luodakseen kokopäiväiseen käyttöön soveltuvat linssit paljon autoa ajaville ihmisille, jotka ovat tähän saakka kärsineet huomattavasti huonosta näöstä. Ja tietenkin kaikille, jotka haluavat yksinkertaisesti tehdä autolla ajamisesta nautittavamman kokemuksen.

ZEISS DriveSafe -ratkaisut

  • Kirkas valo = fototooppinen näkö pupillien ollessa pienet: suuri terävyysalue, rento tilan havainnointi

    Kirkas valo = fototooppinen näkö pupillien ollessa pienet: suuri terävyysalue, rento tilan havainnointi

  • Ei valoa (pimeys) = skotooppinen näkö pupillien ollessa suuret: pieni terävyysalue

    Ei valoa (pimeys) = skotooppinen näkö pupillien ollessa suuret: pieni terävyysalue

  • Vähän valoa = mesooppinen näkö eri pupillien suuruuksilla: vaikeat olosuhteet terävyysalueen vaihdellessa

    Vähän valoa = mesooppinen näkö eri pupillien suuruuksilla: vaikeat olosuhteet terävyysalueen vaihdellessa

Ratkaisu 1: ZEISSin Luminance Design® -teknologia

ZEISS DriveSafe -linssien optimoitu linssisuunnittelu ottaa huomioon pupilliemme koon huonossa valossa. Saatavilla on yksi linssimalli yksiteholinssejä varten ja yksi moniteholinsseille. Tulos: rennompi ja parempi näkö ajaessasi huonossa valossa.

Vähemmän valon aiheuttamaa ärsytystä, kuten sokaistumista ja heijastuksia

Vähemmän valon aiheuttamaa ärsytystä, kuten sokaistumista ja heijastuksia

Ratkaisu 2: ZEISSin DuraVision® DriveSafe -pinnoite

ZEISS käyttää DriveSafe-linsseissä erityistä pinnoitetta, joka ottaa huomioon monet eri tilanteet, joissa näköjärjestelmämme kohtaa häikäisyä ajaessamme. Sillä on samat kovuus- ja puhdistusominaisuudet kuin DuraVision®-premium-pinnoitteissa, mutta siinä on erilainen heijastuksia ehkäisevä pinnoite. ZEISSin DuraVision® DriveSafe -pinnoite heijastaa osittain pois sinisen valon korkeaenergisen, näkyvän spektrin aallonpituuksia, joihin sisältyy myös 450 nm:n aallonpituuden alue. ZEISSin DuraVision® DriveSafe -pinnoite vähentää näin ollen epämiellyttävää häikäisyä jopa 64 %2 verrattuna AR-premium-pinnoitteisiin.

  • DuraVision DriveSafe -linssejä käyttäneistä testikuljettajista 64 % vähemmän raportoi häikäisystä johtuvista ongelmista verrattuna muihin AR-premium-pinnoitteita käyttäneisiin kuljettajiin.2

Jopa 43 % suurempi** välinäön alue helpompaan tarkentamiseen kojelaudan ja peilien välillä. Ja jopa 14 % suurempi** kaukonäön alue laajempaan näkymään tielle.

Jopa 43 % suurempi2 välinäön alue helpompaan tarkentamiseen kojelaudan ja peilien välillä. Ja jopa 14 % suurempi2 kaukonäön alue laajempaan näkymään tielle.

Ratkaisu 3: ZEISS DriveSafe -linssit moniteholinssien käyttäjille

ZEISS tarjoaa erityisen linssimallin, joka tekee moniteholinsseillä ajamisesta miellyttävämpää ja turvallisempaa. Optimoitujen näköalueiden ansiosta silmän on helpompi tarkentaa uudelleen kuljettajan siirtäessä katseensa tiestä kojelautaan ja taustapeiliin tai sivupeileihin. Pään horisontaaliset liikkeet vähenevät. Samalla lähinäön alue on suunniteltu siten, että silmälaseja voidaan käyttää koko päivän ajan – myös lukemiseen.

Pähkinänkuoressa: ZEISS DriveSafe -linssit ovat ihanteellinen näkemisratkaisu kokopäiväiseen käyttöön, ei pelkästään ajamiseen – töihin, television katseluun ja harrastuksiin.


Jaa artikkeli

  • 1

    FKFS Forschungsinstitut für Kraftfahrwesen und Fahrzeugmotoren Stuttgart on riippumaton Stuttgartin yliopistoon liittyvä säätiö. Vuonna 1930 perustettu FKFS on nykyisin yksi suurimmista ja johtavista autotekniikan alan tutkimuslaitoksista, joka palvelee suuria autovalmistajia ja tuottajia.

  • 2

    Sisäinen käyttäjätutkimus, jossa oli mukana 60 Carl Zeiss Visionin työntekijää Saksassa vuonna 2013; ulkoinen käyttäjätutkimus, jossa oli mukana 70 silmienhoidon ammattilaista ja kuluttajaa Espanjassa vuonna 2014