Silmien rasittuminen, väsyneet silmät ja silmien kirvely -

Mikä sen aiheuttaa ja mikä siihen auttaa?

Silmien rasittuminen voi olla sekä kivuliasta että häiritsevää. Nykyisin me kaikki tuijotamme jatkuvasti älypuhelimiamme, tietokoneen näyttöä tai jotakin digitaalista laitetta. Pitkän päivän jälkeen tämä voi johtaa silmien väsymiseen ja kirvelyyn, joka voi tehdä työskentelystä ja arkiaskareiden tekemisestä vaikeaa. Ota selvää, mikä tarkalleen ottaen aiheuttaa silmien rasittumista ja mitä voit tehdä helpottaaksesi sitä.

Mitä silmien rasittuminen tarkoittaa?

Silmien rasittuminen tarkoittaa silmien väsymistä, joka johtuu useimmiten ylirasittumisesta. Pitkäkestoisen lukemisen ja digitaalisen näytön ääressä työskentelyn jälkeen tai ajettuasi autolla pitkiä matkoja ilman taukoja saatat huomata silmien rasittumisen oireita, kuten

  • Silmien kipu
  • Kirvelevät silmät
  • Hyvin kuivat tai vuotavat silmät
  • Valoherkkyys
  • Väsymys
  • Niska-, selkä- ja hartiasäryt (asentoon liittyvät kivut)
  • Silmien rasittumisesta johtuva päänsärky
  • Sumea näkö
  • Kaksoiskuvat
  • Silmän nykiminen
  • Punaiset ja kutisevat silmät
Näe selkeästi ja miellyttävästi koko päivän ilman silmien rasittumista. Kohtaa näkemisen kaikki vaatimukset joka päivä ZEISS SmartLife -linsseillä.
Näe selkeästi ja miellyttävästi koko päivän ilman silmien rasittumista. Kohtaa näkemisen kaikki vaatimukset joka päivä ZEISS SmartLife -linsseillä.

Mikä aiheuttaa silmien rasittumista?

Silmien rasittuminen on ärsyttävää, ja se voi vaikuttaa työ- ja arkielämääsi. Onneksi on olemassa keinoja tämän epämukavuuden vähentämiseen ja lievittämiseen.
 
Mutta ensin on tärkeää ymmärtää, mikä sitä aiheuttaa:

Näkemiseen liittyvä käyttäytymisemme on muuttunut

Näkemiseen liittyvä käyttäytymisemme on muuttunut merkittävästi muutamassa vuodessa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että katselemme älypuhelimiamme, tv-ruutuja tai tabletteja keskimäärin useita tunteja päivässä 1, ja teemme niin usein myös ollessamme liikkeellä! Viestien ja sähköpostien tarkistamisesta työmatkalla, kävellessämme tai juostessamme on tullut osa päivittäistä elämäämme.
Näkemiseen liittyvä käyttäytymisemme on muuttunut
Kun käytät matkapuhelintasi, katseesi siirtyy merkittävästi alaspäin. 2 Silmiesi on myös tehtävä hiukan ylimääräistä työtä, kun liikutat katsettasi nopeasti ja tiheästi nähdäksesi paremmin kauas, jotta näet, minne kävelet.
 
Lisäksi valospektri on erilainen kuin mihin olet tottunut. Modernit digitaaliset näytöt säteilevät paljon sinistä valoa. Vaikka ihmiskeho tarvitsee tietyn määrän sinistä valoa uni-valvesyklin säätelyyn, liian suuri määrä voi olla epäterveellistä ja aiheuttaa silmäsairauksia.
 
Silmien rasittuminen liittyy elämäntapaamme, ja se voi olla syy, miksi koet epämukavuutta tai alat tuntea suurempaa tarvetta silmien rentouttamiseen.

Digitaalisten laitteiden aiheuttama silmien väsyminen aikuisilla ja lapsilla

American Optometric Association -järjestön mukaan pitkäkestoinen digitaalisten laitteiden käyttö aiheuttaa aikuisilla silmien rasittumista. Se on itse asiassa rasittumisen kaikista yleisin syy. Tätä näkemisen ongelmaa kutsutaan digitaalisten laitteiden aiheuttamaksi silmien väsymiseksi tai näyttöpäätenäköhäiriöksi.
Digitaalisten laitteiden aiheuttama silmien väsyminen aikuisilla ja lapsilla
Digitaalisten laitteiden aiheuttama silmien väsyminen ei kosketa ainoastaan aikuisia – lasten likinäköisyys lisääntyy hälyttävää tahtia. Aasian kaupunkialueilla 90 % nuorista tulee likinäköisiksi ennen 20 vuoden ikää. 3
 
Vaikka lasten likinäköisyyteen liittyviä erilaisia elämäntapoja ja ympäristötekijöitä on useita (genetiikka, kaupungistuminen, luonnonvalon puute, korkeampi koulutustaso), digitalisaation merkitystä ei pidä aliarvioida. Lapset ovat digitaalisten laitteiden natiivikäyttäjiä, mikä voi vaikuttaa heidän näkönsä kehitykseen.

Muita silmien rasittumisen syitä

  • Lukeminen ilman taukoja
  • Kirkas valo tai häikäisy työpisteessäsi, tai pitkäaikainen altistuminen kirkkaalle valolle
  • Työskentely tai lukeminen huonosti valaistuissa tai pimeissä ympäristöissä
  • Stressi ja unenpuute
  • Pitkien matkojen ajaminen ilman taukoja
  • Näkemisen ongelmat kuten taittovirheet
  • Kroonisesti kuivat silmät
  • Liian vanhat reseptisilmälasit

Vinkkejä silmien rasittumisen helpottamiseen

Joissakin tapauksissa optikkosi voi määrätä sinulle silmälasit, jotka sopivat digitalisoituun ja liikkuvaan elämäntapaasi. Silmien rasittuminen voi myös olla merkki piilevästä silmäsairaudesta tai näkemisen ongelmasta, joka vaatii diagnoosia ja asianmukaista hoitoa.

Voit yrittää lievittää tai estää silmien kipua muutamilla itsehoitovinkeillä, mutta ennen kaikkea sinun tulisi ottaa ensin yhteyttä optikkoon sen selvittämiseksi, mikä tarkalleen ottaen aiheuttaa tuntemasi epämukavuuden.

1. Tutkituta silmäsi

Käy säännöllisesti optikolla, ja jos koet pitkäaikaisia näön sumenemisen tai silmien rasittumisen kohtauksia, se voi olla merkki siitä, että on jälleen aika varata uusi aika!
 
Kattavan näkötestin lisäksi optikkosi kysyy sinulta joukon kysymyksiä määrittääkseen, kuinka käytät silmiäsi päivittäin. Pohdi kysymyksiä huolellisesti ja vastaa perusteellisesti. Muista kertoa tarkat yksityiskohdat, kuten jos työskentelet minitabletillasi enemmän kuin tietokoneellasi tai jos ajat paljon autoa.
 
Mitä enemmän taustatietoa optikollasi on, sitä helpompi hänen on antaa hyvä linssiresepti.

2. Pidä säännöllisesti taukoja

On helppoa uppoutua töihin niin, että unohtaa pitää taukoja. Olet kuitenkin tuotteliaampi hyvin levänneenä, eivätkä silmäsi väsy. Pyri nousemaan ylös työpisteeltäsi vähintään kerran tunnissa ja kävele ympäriinsä tai venyttele lihaksiasi 5–10 minuutin ajan.
 
Aivan kuten tarvitset liikuntaa, terveytesi voi hyötyä myös silmäjumpasta. 20 20 20 -sääntö on hyvä tapa antaa silmillesi tauko ja samalla vähän jumppaa. Sinun tarvitsee vain katsoa ylös näytöstäsi 20 minuutin välein ja kohdistaa katseesi johonkin 20 metrin päässä olevaan 20 sekunniksi.
20 20 20 -sääntö

3. Räpyttele, räpyttele, räpyttele!

Kun työskentelet tietokoneella tai tarkennat katseesi älypuhelimeen, räpyttelet yleensä vähemmän ja suljet silmäluomesi vain osittain tehdessäsi niin. Räpyttely kostuttaa silmiä estäen kuivumista ja ärtymistä, joten kun pidät aikataulutettuja taukojasi, keskity pitkiin, syviin räpyttelyihin.

4. Kosteuta silmiäsi

Jos kärsit kuivista silmistä, keskustele lääkärisi tai optikkosi kanssa keinotekoisista kyynelaineista. Ne ovat voitelevia tippoja, jotka auttavat kyynelkalvoa toimimaan tehokkaammin, joten kosteus ei haihdu silmistä niin nopeasti.

5. Rajoita lasten ruutuaikaa

Kasvavien lasten silmät ovat vasta kehittymässä, joten heidän ei pitäisi käyttää digitaalisia laitteita pitkiä aikoja. Heidän on vielä tärkeämpää pitää taukoja ja rajoittaa ruutuaikaa kuin sinun!
 
Varmista, että lapsesi viettää pitkän koulupäivän jälkeen aikaa ulkona. Liikunnallinen leikki on tärkeää lasten terveydelle ja kehitykselle, ja se hyödyttää myös heidän silmiään. Tutkimukset osoittavat, että lapsista, jotka viettävät enemmän aikaa ulkona, tulee harvemmin likinäköisiä. 3 Muista, että aurinkorasva ja  UV-suojan tarjoavat silmälasit ovat tärkeitä lasten ollessa ulkona.
 
Jos lapsesi tai teini-ikäisesi koulutyö on vaativaa, keskustele optikon kanssa silmien rasittumista vähentävistä silmälasilinsseistä.

6. Vältä sinistä valoa ennen nukkumaan menoa

Kuten on jo mainittu, kaikki digitaaliset laitteet säteilevät jonkinlaista sinistä valoa. Kun silmät altistuvat tietylle sinisen valon voimakkuudelle ja spektrikaistalle, keho alkaa erittää vähemmän melatoniinia (unihormonia). Tämä tarkoittaa, että pysyt valppaampana ja hereillä pidempään.

Uni on luonnollisesti välttämätöntä silmien rasittumisen helpottamiseksi, joten vältä liiallista siniselle valolle altistumista ennen nukkumaan menoa tai käytä reseptisilmälaseja, joissa on erityinen sinivalopinnoite, jos haluat rentoutua iltaisin lukemalla puhelimesi tai tablettisi näytöltä.

7. Tee terveellisiä valintoja

Silmät pitävät vihanneksista! Syö paljon vihreitä kasviksia, kuten parsakaalia, pinaattia ja kaalia sekä tietenkin porkkanoita.

Myös nesteytys on tärkeää, erityisesti jos kärsit kuivista silmistä. Sinun on pidettävä huolta nesteytyksestä varmistaaksesi, että silmäsi saavat tarvitsemansa kosteutuksen.

Nauti terveellisillä valinnoilla täyttämäsi päivän päätteeksi hyvästä yölevosta – se auttaa silmiäsi palautumaan rasituksesta.

Mene ulos

8. Mene ulos

Olipa kyse lämmitykestä talvella tai viilennyksestä kesällä, ilmastointilaitteet voivat kuivattaa toimistorakennuksen tai kotisi sisäilmaa. Pistäydy silloin tällöin ulkona haukkaamassa raikasta ilmaa tai kytke lämmönsäätö pois päältä ja avaa ikkuna.

Talvella voit laittaa lämmitettyyn huoneeseen vesikulhoja tuomaan ylimääräistä kosteutta. Jotkut hyötyvät ilmankostuttimista ja kytkevät ne päälle aina, kun ilma käy liian kuivaksi. Muista juoda paljon vettä vaikka ulkona on kylmä!

Seuraa, mikä toimii sinun kohdallasi ja tee niin ylläpitääksesi hyvää silmien terveyttä.

9. Muokkaa työpisteestäsi ergonominen

Kannettava tietokone on helppo avata sohvalla tv:n ääressä ja vastata nopeasti sähköpostiin. Mutta pian yhdestä sähköpostista tulee kymmenen, ja ennen kuin huomaatkaan, olet työskennellyt tunteja epämukavassa asennossa, joka aiheuttaa särkyjä ja pahentaa silmien rasittumista.

Kiinnitä huomiota siihen, missä ja miten työskentelet, saadaksesi ylimääräistä silmäsuojaa tietokonetyöhön. Sinulla tulisi olla työpaikalla tai kotitoimistolla työskentelylle omistettu paikka, joka on kalustettu tarpeidesi mukaan. Jos mahdollista, liitä kannettava tietokoneesi suurempaan, silmien korkeudella olevaan näyttöön. Yleissääntö on siirtää näyttö niin kauas itsestäsi kuin mahdollista pisteeseen, josta vielä näet sen selkeästi. Sinun ei pitäisi joutua taivuttamaan niskaasi alaspäin.

Istu aina mukavalla tuolilla ja säädä korkeutesi sekä selkä- ja käsinojien kulma siten, että jalkasi ovat tukevasti lattialla ja kätesi lepäävät kevyesti pöydällä näpytellessäsi. Hanki tarvittaessa lisäkorkeutta istumalla tyynyn päällä tai aseta tyyny selkäsi taakse lannetueksi.

Säädä myös monitorin kirkkaus, tekstin koko ja värilämpötila miellyttäväksi silmille. Useimmissa kannettavissa tietokoneissa ja pöytätietokoneissa on sinivalosuodatin, jonka voi ajastaa antamaan lisäsuojaa silmillesi ilta-aikaan. Älypuhelimessasi tai tabletissasi voi myös olla tämä toiminto, tai voit ladata sovelluksen hallitaksesi altistumistasi siniselle valolle. Siitä huolimatta altistuksesi siniselle valolle ainoastaan vähenee, ja sinun tulisi silti pyrkiä vähentämään ruutuaikaa ja keskustella optikkosi kanssa sinisen valon pysäyttävistä silmälaseista.

Miten silmälasit voivat auttaa?

Miten silmälasit voivat auttaa?

Voit hyötyä silmälaseista, jotka auttavat vähentämään kokemaasi silmien rasittumista, ja saatavilla on useita vaihtoehtoja. Kaikki silmälasireseptit voidaan mukauttaa tarpeidesi mukaan.

Itse asiassa näköteknologia on niin edistynyttä, että nykyisin on saatavilla linssejä, jotka on suunniteltu erityisesti yhteydet säilyttävään ja liikkuvaan elämäntapaan. Nämä linssit on suunniteltu ottamaan huomioon yksilölliset ja ikään liittyvät tarpeet (silmässä vanhetessa tapahtuvat fysiologiset muutokset). Nämä ominaisuudet voidaan yhdistää omaan silmälasireseptiisi. Tuloksena on kustomoidut lasit, jotka on optimoitu elämäntapaasi, jossa olet jatkuvasti online. Näin koet vähemmän silmien rasittumista.

Kysy lisätietoja ja neuvoja optikoltasi.

Näköprofiilini Määritä omat näkemiseen liittyvät tapasi ja tottumuksesi, niin saat sinulle parhaan yksilöllisen linssiratkaisun.
Löydä ZEISS-optikko lähelläsi

Liittyvät artikkelit

Parhaat silmälasit autolla ajamiseen – saavuta määränpääsi turvallisesti Personoidut linssit paitsi parantavat näköäsi myös lisäävät turvallisuutta tien päällä. Tämä sinun tulee tietää ennen kuin ostat autoilulasit.

Ajaminen ja liikkuvuus 27.1.2020

Tags:

Yhtäkkiä näet enemmän – myös yöllä ja hämärässä Parempaa näkemistä hämäräsokeuteen ja heikkoon pimeänäköön innovatiivisilla linsseillä

Ajaminen ja liikkuvuus 24.11.2017

Tags:

Mikä on paras tapa kehittää digitaaliseen elämäntapaamme räätälöidyt silmälasilinssit? PAREMPAA NÄKEMISTÄ haastatteli ZEISS Vision Caren Timo Kratzeria saadakseen tietää lisää Digital-linssien kehittämisestä

Ajaminen ja liikkuvuus 16.10.2017

Tags:

Developing Spectacle Lenses for Driving A look behind the scenes: how ZEISS developed DriveSafe

Ajaminen ja liikkuvuus 16.10.2017

Tags:

Liittyvät tuotteet