Elämäntapa ja muoti

Yksinkertaisuus ja ylellisyys: LINDBERG-silmälasikehykset ja ZEISS-aurinkolasilinssit muodostavat yhdessä kesähitin

PAREMPAA NÄKEMISTÄ kysyi LINDBERG-kehysvalmistajalta, miksi LINDBERG-aurinkolasit ovat niin erityisiä.

16 lokakuuta 2017
  • Yksinkertaisuus ja ylellisyys: LINDBERG-silmälasikehykset ja ZEISS-aurinkolasilinssit muodostavat yhdessä kesähitin
    Jane Doe - Fotolia.com

Tanskan kuninkaallinen perhe, poliitikot, liikemiehet ja maineikkaat julkkikset käyttävät LINDBERG-merkkisiä silmälasikehyksiä. LINDBERG on tanskalainen silmälasikehysten suunnittelija. Kohokohtana on tämän vuoden aurinkolasimallisto. Se ilmentää jälleen hienostunutta, minimalistista, tanskalaista suunnitteluperinnettä, josta LINDBERG tunnetaan ja jonka vuoksi merkkiä rakastetaan. Koska sekä LINDBERG että ZEISS korostavat erinomaista laatua, kaikissa kehyksissä on ZEISS-linssit. PAREMPAA NÄKEMISTÄ kysyi, mitä erityistä kesämallistossa on ja miksi ZEISS-aurinkolasilinssit sopivat kehyksiin niin hyvin.

Yksinkertaisuus ja ylellisyys: LINDBERG-silmälasikehykset ja ZEISS-aurinkolasilinssit muodostavat yhdessä kesähitin

LINDBERG-merkin menestystarina alkoi Tanskassa 1980-luvulla, kun Poul-Jorn Lindberg ja arkkitehti Hans Dissing suunnittelivat yhdessä AIR-titaanikehykset, ensimmäiset saranattomat ja ruuvittomat silmälasit. Siitä lähtien kevyestä titaanista valmistetut hengettömät LINDBERG-silmälasit ovat edustaneet estetiikkaa, teknistä innovaatiota ja lyömätöntä kädentaitoa. LINDBERG-kehykset ovat yksilöllisiä. Malleissa keskitytään olennaiseen ja luovutaan kaikista tarpeettomista ruuveista, niiteistä ja kiiloista. Tulos on äärimmäisen vahvat ja monipuoliset silmälasit, jotka lukeutuvat silti maailman kevyimpiin ja mukavimpiin malleihin.

Vuonna 2009 LINDBERG alkoi valmistaa myös aurinkolaseja. Alusta asti LINDBERG päätti täydentää aurinkolasimallistojaan ZEISS-aurinkolasilinsseillä.

PAREMPAA NÄKEMISTÄ: LINDBERG ja ZEISS ovat tehneet yhteistyötä jo jonkin aikaa. Miksi ensimmäisiin aurinkolasikehyksiin valittiin ZEISS-linssit vuonna 2009?

LINDBERG: Päädyimme ZEISS-merkkiin, sillä etsimme aurinkolaseillemme kumppania, joka tarjoaa erinomaisen visuaalisen suorituskyvyn, optimaalisen UV-suojan ja houkuttelevat värit. Heidän tuotteensa sopivat täydellisesti omiimme.

Yksinkertaisuus ja ylellisyys: LINDBERG-silmälasikehykset ja ZEISS-aurinkolasilinssit muodostavat yhdessä kesähitin

PAREMPAA NÄKEMISTÄ: Tämä tapahtui vuonna 2009. Keskitytään vuoden 2013 aurinkolasimallistoon. Mistä saatte ideat kehysten ja linssien muotoihin, tyyliin ja väreihin?

LINDBERG: On vaikeaa määrittää tarkalleen, mistä ideamme tulevat. LINDBERG uskoo, että inspiraatiota tulee ammentaa muualtakin kuin menneisyydestä. Nimenomaan etsimme sitä nykyhetkestä ja meitä ympäröivistä asioista. Jopa musiikki ja ruoka voivat innoittaa suunnittelua. Meille suunnittelu on tietynlaista ajattelua. Ajattelemme muotoja, värejä ja materiaaleja yhdessä teknologian, käsityön ja mukavuuden kanssa. Ja vaikka saamme inspiraatiota useista eri asioista, ydinarvomme pysyy: pyrimme aina yksinkertaisen kauniiseen suunnitteluun ilman koristeellisuuksia. Haluamme varmistaa, että aurinkolasimme vastaavat aina vaatimuksiamme – niiden on oltava houkuttelevia ja mukavia käyttää.

PAREMPAA NÄKEMISTÄ: LINDBERG-aurinkolaseissa on ZEISS-aurinkolasilinssit. Miten ja milloin linssin valinta vaikuttaa suunnitteluun?

LINDBERG: Linssit ovat erittäin olennainen osa aurinkolasejamme. Linssien jokaisen väri- ja kokomuutoksen myötä klassiset aurinkolasimme saavat aivan uuden ilmeen. Esimerkistä käy 8570-mallimme: kun linssien väri vaihtui, malli koki muodonmuutoksen hyvin hillitystä prameaan tai jopa karkeaan. Voidaan siis sanoa, että ZEISS-aurinkolasilinssit tuovat aurinkolaseillemme tiettyä yksilöllisyyttä.

Yksinkertaisuus ja ylellisyys: LINDBERG-silmälasikehykset ja ZEISS-aurinkolasilinssit muodostavat yhdessä kesähitin

PAREMPAA NÄKEMISTÄ: Mikä on malliston ikonisin malli?

LINDBERG: Ikonisin mallimme on luultavasti 8556. Se on ollut osa aurinkolasikokoelmaamme alusta asti. Siitä on tullut moderni klassikko ja se on aina muodissa. Malli on varsinainen kameleontti: eri värisenä ja eri linsseillä se vetoaa erilaisiin ihmisiin, niin miehiin kuin naisiin eri ikäluokista. Ja uudistamme mallia edelleen. Julkaisemme esimerkiksi uuden säkenöivän mallin, jossa ZEISS-linssit yhdistyvät uuteen LINDBERG-väriin, Pariisin Silmo-messuilla tämän vuoden lokakuussa.

PAREMPAA NÄKEMISTÄ: Yksi LINDBERG-lasien erottuvista piirteistä on arvokkaat materiaalit, kuten titaani, kulta, platina, timantit ja puhvelin sarvi. Tällaiset materiaalit edustavat ajatonta hienostuneisuutta, erityistä vahvuutta ja visuaalista vaikuttavuutta. Miten materiaalivalinta liittyy kehysten suunnitteluun?

LINDBERG: Materiaalivalinta liittyy olennaisesti kehysten suunnitteluun. Voidaan jopa sanoa, että nämä riippuvat toisistaan. Esimerkiksi pehmeitä ja herkkiä kehyksiä varten asetaatti on selkeä valinta. Materiaalilla on luonnostaan sellaista pehmeyttä ja syvyyttä, jota titaanilta ei löydy. Titaanilla voidaan luoda samanaikaisesti kevyt ja vahva ilme, jota voidaan hyödyntää urheilullisissa, klassisissa ja muodikkaissa malleissa.

Kultaa työstettäessä on tärkeää, että lopputuloksesta tulee kevyt ja esteettinen. Coco Chanelin sanoin luksuksen on oltava mukavaa, sillä muuten se ei ole luksusta.

Lisäksi yhdistämme materiaaleja esimerkiksi lisäämällä asetaattiaurinkolaseihin titaaniupotteita, jotka vahvistavat asetaattia ja tekevät aurinkolaseista erittäin joustavat ja mukautettavat. Siksi kehyksemme ovat äärimmäisen vahvoja ja joustavia, mutta ne kuuluvat silti markkinoiden kevyimpiin ja mukavimpiin. Juuri tämä on ensiarvoisen tärkeää lasien suunnittelussa: mukavuus ja joustavuus sekä kyky mukauttaa jokaiset kehykset kantajalleen. Tämä koskee myös aurinkolasejamme.

PAREMPAA NÄKEMISTÄ: Vielä yksi kysymys. Olette varmasti ylpeitä nähdessänne kuuluisuuksien, etenkin Tanskan kuninkaallisen perheen, käyttävän LINDBERG-laseja. Muistuuko mieleenne jokin tietty hetki?

LINDBERG: Meistä on sanomattakin selvää, että Tanskan kuninkaallisen perheen on suosittava tanskalaista muotoilua. Olemme silti erittäin mielissämme ja arvostamme sitä, että he ovat valinneet juuri meidän aurinkolasimme.

Yksi merkittävä hetki muistuu mieleen melkoisena yllätyksenä. Se tapahtui silloin, kun elokuvan James Bond – Huominen ei koskaan kuole juliste ilmestyi. Siinä pääpahiksella, mediamoguli Elliot Carverilla, oli päässään LINDBERG Rim -lasit. Selvisi myös, että hän osti lasit omasta aloitteestaan, joten kyse ei ollut edes tuotesijoittelusta. Olimme haltioissamme!

Tietoa LINDBERG-yhtiöstä:

LINDBERG-merkin huomattavimpiin asiakkaisiin kuuluu Tanskan kuninkaallinen perhe. Kuningatar Margareetta II ja prinssi Henrik käyttävät LINDBERG-titaanikehyksiä, kun taas kruununprinsessa Mary suosii LINDBERG Sun -kehyksiä. Yhtiö sai Tanskan hovilta hovihankkijan arvonimen, joka annetaan kuninkaalliselle perheelle tavaroita toimittaville johtaville yrityksille.

Tämä huippuluokan silmälasiyhtiö on saanut yli 60 suunnittelupalkintoa, mukaan lukien Red Dot -palkinnon, ja on epäilemättä mainio esimerkki silmälasisuunnittelusta parhaimmillaan.

Kuvat: LINDBERG / Cover Modell 8571


Jaa artikkeli