10 vinkkiä terveistä silmistä

Miten välttyä kuivilta silmiltä ja silmien rasittumiselta.

Silmämme eivät ole koskaan aiemmin joutuneet kohtaamaan yhtä suurta rasitusta kuin nykyään. Tuijotamme tuntikausia tietokonetta, älypuhelinta ja muita ruutuja, mikä väsyttää silmiä ja saattaa aiheuttaa silmien kuivumista, ärtymistä ja kirvelyä sekä myös päänsärkyä, niskakipua ja selkäkipua. Moderni elämäntapamme merkitsee sitä, että katsomme vain harvoin kauas, emme räpytä silmiä riittävästi ja ateriointi yritetään tunkea johonkin sopivaan väliin, jos aikaa jää. Tiesitkö, että myopia (likinäköisyys) saattaa liittyä intensiiviseen lähityöskentelyyn? Tutkijat eri puolilla maailmaa tutkivat aihetta. Lue eteenpäin, niin saat tietää, mitä voit tehdä, jotta varmistat silmiesi terveyden. Seuraavassa on 10 vinkkiämme terveistä silmistä ja ongelmattomasta näkökyvystä kaikenikäisenä.

Vinkki 1: Räpyttele.

Tiedämme nykyään, että kuivat silmät johtuvat toisinaan siitä, ettemme räpyttele tarpeeksi eli emme sulje silmäluomia riittävän usein. Tuijotamme ruutuja tuntikaupalla – ylipäätään olemme hyvin keskittyneitä ja väsyneitä. Räpyttelemällä riittävän usein varmistamme, että sarveiskalvon päällä on aina riittävästi kyynelnestettä, joka suojaa silmiä kuivumiselta. Silmien räpyttely on yhtä automaattista kuin hengitys. Avaamme ja suljemme silmiä noin 10–15 kertaa minuutissa. Toiminto on vaistonvarainen ja tapahtuu nopeasti. Kun teemme töitä ruudun äärellä tai luemme, keskitymme niin kovasti, että unohdamme räpytellä silmiä tarpeeksi. Vähennämme alitajuisesti räpyttelyä, minkä vuoksi silmät alkavat kuivua muutamassa minuutissa. Erittäin ohut kerros kyynelnestettä muuttuu epätasaiseksi, kunnes kerros viimein katkeaa. Silloin näkö sumenee. Keho yrittää tasapainottaa huonoa näkökykyä tuijotuksella. Se ei pelkästään ole epämukavaa silmille vaan myös väsyttää ja voi jopa aiheuttaa päänsärkyä. Mitä voi tehdä? Muista räpytellä silmiä säännöllisesti töitä tehdessäsi sulkemalla silmät tiukkaan ja avaamalla ne jälleen. Se aktivoi Meibomin tiehyet silmäluomien reunoilla. Meibomin tiehyet tuottavat öljyistä eritettä, joka sekoittuu kyyneltiehyeiden tuottamaan nesteeseen, ja pitävät huolen siitä, ettei kyynelneste haihdu liian nopeasti. Se pitää silmät kosteina.

Vinkki 2: Suunnittele räpyttelytauot.

20/20/20-sääntö on hyvä muistisääntö katsoa kaukaisuuteen säännöllisin väliajoin. Sääntönä on kerran 20 minuutissa tarkentaa katse noin 20 metrin päässä sijaitsevaan pisteeseen 20 sekunnin ajaksi. Sääntöä on helppo noudattaa töissä – ja se on mainio keino pitää digitaalinen silmien rasitus hallinnassa! Voit teeskennellä ajattelevasi syviä ajatuksia …

Vinkki 2: Suunnittele räpyttelytauot.

Vinkki 3: Silmät kaipaavat raitista ilmaa.

Kuten keho muutenkin, myös silmät kaipaavat raitista ilmaa. Pieni kävelyretki auttaa rentouttamaan väsyneitä silmiä. Talvella toimiston lämmitetty ilma kuivattaa usein silmiä. Jos istut pitkiä aikoja ruudun edessä, muista tuulettaa huonetta. Sisätilojen korkeammasta ilmankosteudesta on hyötyä – huoneeseen voi tuoda vesikulhoja ja lämpöpattereiden päälle asettaa kostutettuja kankaita.

Vinkki 3: Silmät kaipaavat raitista ilmaa.

Vinkki 4: Silmät pitävät vihanneksista.

Aikoinaan oli tapana sanoa, että porkkanat ovat hyväksi silmille. Silloin uskottiin, että verkkokalvon tarkan näön alueella, makulassa, esiintyvä pigmentti koostuu beetakaroteenista. Nykyään tiedämme tarkemmin. Tiedämme, että pigmentti koostuu luteiinista ja zeaksantiinista. Näiden kahden aineen imeytyminen voi estää makulan ikärappeumaa. Luteiinia on erityisen paljon pinaatissa, parsakaalissa, rucolassa ja keräkaalissa – toisin sanoen kaikissa vihreissä vihanneksissa. Tiedämme myös, että luteiini ja zeaksantiini ovat beetakaroteenin johdannaisia, eli porkkanoiden syöminen todellakin on hyväksi silmille. Yleisohjeena on, että sekä näkökyky että keho hyötyvät terveellisestä ja tasapainoisesta ruokavaliosta.

Vinkki 4: Silmät pitävät vihanneksista.

Vinkki 5: Juo paljon vettä ja nuku tarpeeksi.

Runsas nesteen juominen on hyvä idea, jos kärsit kuivista silmistä. Kahdesta kolmeen litraa vettä tai makeuttamatonta teetä varmistavat, että silmät saavat riittävästi kosteutta. Riittävä uni auttaa myös silmiä keräämään voimia. Seitsemästä kahdeksaan tuntia unta yössä on riittävä määrä. Se on tervetullut tauko silmien rasituksesta kärsiville. Tärkeää: Vältä altistusta ruutujen siniselle valolle ennen nukkumaanmenoa. Sininen valo on keholle ja silmille viesti pysyä hereillä. Miltä kuulostaisi romanttinen kynttiläillallinen? Valo auttaa säätämään kehon sisäistä kelloa, ja se vaikuttaa todistetusti uni-valverytmiin. Melatoniinilla, jota pidetään unihormonina, on tärkeä tehtävä siinä prosessissa. Altistuessaan siniselle valolle erityiset silmän reseptorit viestivät, että melatoniinin eritystä pitää vähentää, jolloin sinä pysyt virkeänä ja hereillä. Kun illalla rajoitetaan sinisen valon määrää, melatoniinia erittyy enemmän, jolloin tunnet olosi väsyneeksi ja nukahdat.

Vinkki 6: Pysy loitolla säilöntäaineista

Kun käytät kosmetiikkaa ja silmätippoja, yritä käyttää tuotteita, jotka eivät sisällä säilöntäaineita. Optikkosi, lääkärisi ja apteekkihenkilökunta ovat apunasi sinulle sopivien tuotteiden valinnassa. Silmätipat eivät saa sisältää taudinaiheuttajia, etteivät ne aiheuta silmätulehduksia. Sen vuoksi avattuja silmätippoja, jotka sisältävät enemmän kuin yhden annoksen, ei saa käyttää niiden vanhenemispäivän jälkeen. Kertakäyttöiset silmätipat ovat usein paras vaihtoehto. Steriilit tuotteet toimivat, kun niitä ei käytetä vanhenemispäivän jälkeen, mistä syystä vanhentuneet silmätipat on aina syytä hävittää. 

Vinkki 7: Silmähieronta.

Hellävarainen kohdistettu silmähieronta voi tehdä ihmeitä, kun haluat pitää silmäluomiesi tiehyet kunnossa. Hieronnalla tuet silmäluomien tiehyeiden toimintaa niin, että ne tuottavat riittävän kyynelkerroksen, joka pitää silmät kosteina.

Kummassakin silmässä on noin 70 silmäluomen tiehyttä eli Meibomin rauhasta, joita on sekä ylä- että alaluomessa.
Kummassakin silmässä on noin 70 silmäluomen tiehyttä eli Meibomin rauhasta, joita on sekä ylä- että alaluomessa.

Treeni silmäluomille. Näin se toimii:

  1. Lämmitä silmät niin, että Meibomin tiehyeiden jäykkä, paksu erite muuttuu nestemäiseksi. Voit lämmittää silmät kuumaan veteen kastetulla liinalla tai geelinaamiolla, joka on lämmitetty keskilämmöllä liedellä tai uunissa (korkeintaan 60 astetta). Aseta se silmillesi 7–10 minuutiksi ja rentoudu. Ennen naamion laittamista tarkista ranteellasi, ettei naamio ole liian kuuma.
  2. Sitten on silmäluomihieronnan aika: hellävaraiset liikkeet auttavat työntämään eritteen Meibomin tiehyeistä. Sulje silmäsi. Hiero varovasti sormellasi yläluomea ylhäältä alas ja alaluomea alhaalta ylös silmäluomien yhtymäkohtaan saakka. Toista tämä monta kertaa. Hiero lopuksi silmäluomia nenää kohti suuntautuvin liikkein.
  3. Puhdista silmäluomet huolellisesti ulkopuolelta hieronnan jälkeen puuvillatilkulla, joka on kostutettu silmienpuhdistusliuokseen (yläluomea ylhäältä alas ja alaluomea alhaalta ylös silmäluomien yhtymäkohtaan saakka).
Treeni silmäluomille
Treeni silmäluomille
Treeni silmäluomille

Vinkki 8: Vältä vetoa!

Raitis ilma on hyväksi silmille – mutta vältä aina vetoa! Vältä ilmastointilaitteiden ja tuulettimien aiheuttamaa vetoa esimerkiksi tehokkaasti ilmastoiduissa huoneissa ja autoissa. Sillä tavoin varmistat, etteivät silmäsi kuivu tai saa tulehdusta. On parempi avata ikkuna silloin tällöin ja pimentää huoneita kesällä, ettei aurinko häikäise.

Vinkki 9: Aurinkosuoja on tärkeä!

Kuten iho myös silmät pitää suojata haitallisilta UV-säteiltä. UV-valo rasittaa lujasti silmiä – eikä vain aurinkoisena päivänä vaan myös pilvisellä säällä. UV-säteilyltä ei voi välttyä. Sen vuoksi aurinkovoiteissa ja monissa kosteusvoiteissa on UV-suoja. Kaikille ei ole kuitenkaan yhtä itsestään selvää, että silmät pitää suojata haitallisilta UV-säteiltä. Aivan kuten iho myös silmät voivat palaa auringossa – tai aurinko voi jopa aiheuttaa peruuttamattomia vaurioita verkkokalvolle. Pahimmassa tapauksessa se voi johtaa muihin ongelmiin, kuten kaihiin tai monen vuoden päästä makulan ikärappeumaan. Voimakas altistus UV-valolle voi myös aiheuttaa syövän silmässä tai silmäluomissa. Sen vuoksi sinun pitäisi varmistaa, että silmälaseissasi ja aurinkolaseissasi on täysi UV-suoja.

Vinkki 10: Hanki aina sopivat silmälasit.

Nauti elämästä täysillä. Siihen kuuluu erinomainen, tarkka näkökyky. Muista tarkistuttaa silmäsi säännöllisesti optikollasi tai silmälääkärillä. Valitse tarpeisiisi sopivat silmälasit. Jokaiselle löytyy sopivat linssit jokaiseen tarkoitukseen. Esimerkiksi ajamiseen tai siihen, että ryhtisi on hyvä, kun teet työtä tai harrastat lempiurheiluasi.

Vinkki 10: Hanki aina sopivat silmälasit.
ZEISSin näköseulonnan verkkotesti Tarkista täällä verkossa, onko aika käydä näkötestissä jälleen uudestaan.
Näköprofiilini Määritä omat näkemiseen liittyvät tapasi ja tottumuksesi, niin saat sinulle parhaan yksilöllisen linssiratkaisun.
Löydä ZEISS-optikko lähelläsi

Related Articles

Glaukooma – kaikki, mitä sinun pitää tietää toiseksi yleisimmästä sokeuden syystä Glaukooma on vakava silmäsairaus, joka vaikuttaa silmänpaineeseen.

Terveys ja ennaltaehkäisy 14.3.2019

Tags:

Miksi lasten silmälasit tarvitsevat parhaan UV-suojan Mitä kaikkien vanhempien pitäisi tietää lapsen silmien suojaamisesta haitalliselta ultraviolettisäteilyltä (UV-säteilyltä).

Terveys ja ennaltaehkäisy 12.3.2019

Tags:

Do your eyes twitch? Symptoms, causes, treatment and prevention

Terveys ja ennaltaehkäisy 11.9.2018

Tags:

Mitkä aurinkolasit ovat parhaat lempiharrastukseesi? Jokaiseen tilanteeseen on olemassa täydelliset aurinkolasit

Terveys ja ennaltaehkäisy 27.7.2018

Tags:

Related Products